Wednesday 18 January 2012

Kebersihan Sebahagian Daripada Iman

Assalamualaikum and hi readers!


Wah wah awal gila aku bangun. Eh tak lah, sebenarnya tak tido pun dari semalam. Dah terbiasa lah ni dari final exam week aritu. Berjaga pun sebab packing barang nak balik ampang n kemas rumah. Fuuuh sakit pinggang dok menyapu, walaupun rumah apartment je puunn :( 










Sebenarnya aku suka sangat kemas rumah. Bukan nak cakap aku rajin. Tapi mmg aku suka. Aku pantang lah tgk sampah, habuk, atau benda yg bersepah. Mmg rasa geram je nak bersihkan n nak kemas. Kalau dah sudah kemas, rasa lega sangat n kadang-kadang aku tak perasan yg aku tersenyum sorang-sorang. Sama jugak macam basuh baju. Kinda weird jugak habit aku ni, yg kadang-kadang tersenyum sorang-sorang masa tgh bilas baju. Haha. Okay lupakan. Hurm, kalau rumah n environment kita bersih, mesti kita rasa selesa je kan. Tapi yg hairannya kenapa ada manusia yg boleh ddk dalam keadaan yg bersepah n kotor. Pelik lah sangat-sangat. Tak ke rasa uncomfortable. Dalam Islam Rasulullah SAW pun penah bersabda yang bermaksud : "Kebersihan itu sebahagian daripada iman" .





So, pandai-pandai lah kita yg dah dewasa ni mengamalkan kebersihan. Bukan kebersihan diri je, tapi merangkumi semua aspek lah including tempat tinggal n tempat beribadat. Tak kira mana pun kita pergi, kebersihan mesti diutamakan. Jangan muka je cantik tapi pengotor n tak jaga kebersihan. Hehe peringatan untuk semua n diri sendiri jugak :)



Okay lah till now babai! Selamat subuh :) Thanks for reading!

No comments:

Post a Comment